نکته سوم
یک حکمت از حکمتهای بیشمار روزه که نظر به حیات اجتماعی انسان دارد، به شرح زیر است:
انسانها ازجهت رزق و روزی، متفاوت با یکدیگر خلق شدهاند، و به سبب این اختلاف، حضرتحق ثروتمندان را به یاری فقرا دعوت میکند.
و هم این که ثروتمندان تنها با روزه میتوانند احوال ترحم انگیز و حال گرسنه فقیران را که بسیار دردناک میباشد، به خوبی حس کنند. و اگر روزهیی در کار نباشد، بسیاری از ثروتمندان درک نخواهند کرد، که گرسنگی و فقر تا چه اندازه دردناک بوده، و آنها چه بسیار به شفقت محتاج میباشند.
پس نتیجه میگیریم، شفقت انسان نسبت به همنوع خود، یکی از اساسها و پایههای شکرحقیقیست.
و باید بدانیم، هر فرد، میتواند فردی فقیرتر از خود را بیابد، و البته مؤظف به شفقت در مقابل اوست.
اگر نفس آن شخص، مجبور به گرسنگی نباشد، احسان و یاری یعنی معاونتی همـراه با شفقت را ـ که مؤظف به آن بود ـ انجام نخواهد داد، و اگر هم انجام دهد، کامل انجام نداده است. زیرا آن احوال و حالات را در نفس خود به صورتی حقیقی نمیبیند.