نکته ششم
یک حکمت از حکمتهای بیشمار روزه ماه مبارک رمضان که نظر به نزول قرآن حکیم و مهمترین زمان نزول آن دارد، به شرح زیر است:
قرآن در شهرُ رمضان نازل شده است، تا حالاتی قدسی را در تو ایجاد کند، حالاتی از قبیل: با حاضر کردن زمینهها برای نزول قرآن و برای پیشوازی از خطاب آسمانی، نفس را از حاجات پست و سفلی و از حالات بیخود و غیرضروری رها کرده، و با ترک خوردن و نوشیدن، وضعیتی چون فرشته را در تو ایجاد مینماید، و خواندن قرآن، گویا به تازگی نازل شده باشد، و گوش دادن و حتی شنیدنخطابات الهی، گویا در حین نزول آن باشد، و شنیدن آن خطابات به گونهیی که گویا از خود رسول اکرم میشنوی، حتی گویا از حضرت جبرئیل، بلکه از متکلم أزلی میشنوی، و آن سبب شده، چنین حالات قدسی در تو نمایان گردد، و انسان با ترجمه آن، دیگران را به گوش دادن وا میدارد، و اینگونه اندکی از حکمت نزول قرآن را در این ماه نشان میدهد.
آری در ماه مبارک رمضان، گویا عالم اسلام یک مسجد بزرگ میباشد، چنان مسجدی که در هر گوشهی آن، میلیونها حافظ، آن قرآن و آن خطاب آسمانی را به گوش زمینیان میرسانند. و در آن مسجد، هر کدام از ماههای رمضان آیهی: ﭿ ﮘ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى اُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ[1] را به صورتی نورانی و درخشان به همگان نشان میدهند، و اثبات میکنند، رمضان ماه قرآن است، و سایر افراد آن جماعت عظما، بعضی با خشوع به گوش دادن قرآن مشغولند، و بعضی خود مشغول مطالعه آن هستند.
پس تابع هوسات پست نفسانی شدن و خوردن و نوشیدن در چنین مسجد مقدس و چنین وضعیتی، همانگونه که سبب دور شدن از آن وضعیت نورانی میشود، و سزاوار نکوهش است، و مورد نفرت جماعت معنوی آن مسجد میباشد، همانگونه نیز کسانی که مخالف روزهداران ماه مبارک رمضان میباشند، به همان اندازه مورد نفرت و تحقیر عموم آن عالم اسلام میباشند.
سعید نورسی
[1]– رمضان ماهیست، که قرآن در آن نازل شد. (بقره:185)